מגזין לייף סטייל

היתרונות של דיאטה נטולת פחמימות

דיאטה נטולת פחמימות מכילה מעט או ללא סיבים תזונתיים. סיבים תזונתיים הם מרכיב קריטי בגוף לוויסות רמות הסוכר בדם ובריאות מערכת העיכול. למרות שסיבים נמצאים בפחמימות, אלה אינם נצרכים בכמויות גדולות ואינם צריכים להיות מרכיב עיקרי בתזונה שלך. עם זאת, אתה צריך לאכול אותם בכמויות קטנות אם אתה רוצה לקצור את מלוא היתרונות הבריאותיים. להלן כמה מזונות עשירים בסיבים:

דיאטה ללא פחמימות

יש הרבה יתרונות וחסרונות לתזונה ללא פחמימות. חשוב להכיר את היתרונות והחסרונות של דיאטה זו לפני שמחליטים לצאת אליה. ראשית, פחמימות חשובות לגוף. ללא פחמימות, לא תהיה לך אנרגיה לבצע פעולות יומיומיות. החיסרון העיקרי הנוסף הוא שדיאטות ללא פחמימות הן בדרך כלל דלות בסיבים ובוויטמינים ומינרלים חיוניים אחרים. זו הסיבה שחשוב להתייעץ עם דיאטנית רשומה או רופא לפני תחילת הדיאטה.

אם אתם רוצים להתפנק בפינוק, הקפידו לבדוק את כמות הפחמימות בפינוק שלכם. אולי תתפתו לצרוך עוגה שלמה, אבל פרוסה קטנה תשאיר אתכם מרוצים. במקום סוכרים מעובדים ותבלינים מוכנים מראש, בחרו בחלופות דגנים מלאים כמו קינואה, דוחן או שעורה. לחם מחיטה מלאה ואורז חום הם אפשרויות טובות לארוחות עשירות בסיבים.

אם תחליט לאמץ דיאטה דלת פחמימות, חשוב לוודא שאתה לא פשוט צורך פחות סוכר ופחמימות. דיאטה דלת פחמימות יכולה להיות קשה מאוד, אז תזדקק למערכת תמיכה שתצליח לעבור את הזמנים הקשים. אתה יכול לדבר עם ספקי שירותי בריאות, או אפילו למצוא תמיכה באינטרנט. המשפחה והחברים שלך יכולים גם להציע תמיכה אם אתה רוצה לגרום לזה לעבוד.

החיסרון בתזונה ללא פחמימות הוא שקשה לשמור על תזונה בריאה ומאוזנת. ייתכן שתצטרך לקנות מזונות מיוחדים כדי לקבל את כל אבות המזון שאתה צריך. כמו כן, לא תוכל לאכול את כל המאכלים האהובים עליך. אז אתה עלול בסופו של דבר להרגיש ישנוני, עצירות ועצבני. חיסרון נוסף של דיאטה ללא פחמימות הוא שאתה תהיה מוגבל בסוגי המזונות שאתה יכול לאכול.

קטוזיס

אכילת תזונה נטולת פחמימות יכולה להוביל למגוון יתרונות בריאותיים. מזון פופולרי אחד ללא פחמימות הוא שמנת. זהו החלק השומני של חלב טרי, בעוד חצי-חצי מכיל 50% שמנת ו-50% חלב מלא. שני מוצרי החלב דלים בפחמימות ועתירים בשומן, מה שטוב לקטוזיס. קרם גם עשיר ב-CLA, חומר שעשוי לקדם אובדן שומן.

דיאטה נטולת פחמימות יכולה לעזור לך להשיג קטוזיס, אך חשוב לעקוב אחר ההנחיות המתאימות ושינויים תזונתיים כדי למנוע תופעות לוואי שליליות. עליך להגביל את צריכת הדגנים, עמילנים ומזונות מתוקים. הדגנים הם התורמים הגדולים ביותר לתנגודת לאינסולין. כדאי גם להגביל ירקות שורש וקטניות. הימנע משמנים צמחיים מעובדים. אתה יכול גם לצרוך פינוקים ללא סוכר, ממתקים ורוב הפירות.

באופן אידיאלי, התזונה שלך צריכה להיות מורכבת מפחמימות דלות גליקמיות וכמויות מינימליות של סוכרים מזוקקים. מזונות בעלי גליקמי נמוך כוללים קטניות, פירות, ירקות ודגנים. דרך טובה לעקוב אחר צריכת הפחמימות שלך היא להשתמש במעקב מקוון, כגון MyFitnessPal, או דיאטנית רשומה. אם אינך בטוח מה הגוף שלך צריך, התייעץ עם דיאטנית רשומה ופעל לפי ההנחיות שהיא מציעה.

בעוד שלתזונה הקטוגנית אין יחס מקרו-נוטריינטים ספציפי, היא בדרך כלל מחייבת אותך להגביל את צריכת הפחמימות הכוללת שלך מתחת ל-50 גרם ביום. כמה מקורות קטוגניים פופולריים ממליצים לאכול 70 עד 80% שומן וכעשרה עד עשרים אחוז פחמימות. בנוסף, חלבון צריך להוות כעשרה עד עשרים גרם פחמימות ליום. כמות חלבון זו מתונה בהשוואה לדיאטות רבות אחרות דלות פחמימות עתירות חלבון. חלבון הוא מרכיב חשוב בתזונה קטוגנית, אבל יותר מדי יכול למעשה למנוע מהגוף להגיע לקטוזיס.

בעוד שתזונה עתירת שומן ודלת פחמימות עשויה להיות אמצעי יעיל לירידה במשקל, מחקרים ארוכי טווח היו מוגבלים בממצאיהם. מחקר איטלקי אחד מצא שהמשתתפים ירדו 26 קילו תוך שלושה חודשים. לאחר מכן, מחציתם המשיכו בדיאטה במשך שנה, וירדו מעט מאוד במשקל בתשעת החודשים שלאחר מכן. במחקר ספרדי משנת 2014, המשתתפים ירדו 44 קילו במהלך שנה, אך נשרו כי היה קשה לעמוד בקצב.
דיאטה נטולת פחמימות

גליצרול

מה תפקידו של גליצרול בתזונה נטולת פחמימות? גליצרול הוא אלכוהול סוכר בעל הנוסחה הכימית הכללית (CHOHnH2). זוהי תרכובת אורגנית לבנה ומסיסה במים עם אותן תכונות כמו סוכרים. בגוף, גליצרול מספק 4.3 קילוקלוריות לגרם. השימוש בו במזון מאושר על ידי מספר רשויות בריאות בינלאומיות.
מאמר מקצועי בנושא השלבים בתהליך השתלת שיניים

הערך הכלכלי של גליצרול בתזונה נטולת פחמימות תלוי בהיצע ובביקוש שלו, כמו גם בעלות של הזנות וזרעי שמן אחרים. העליות האחרונות במחירי זרעי השמן הפחיתו את הרווחיות של ייצור ביו-דיזל, והמגמה האחרונה של טיהור תפחית את זמינותו בשוק המזון לבעלי חיים. המשמעות היא שעלות הגליצרול להזנת בעלי חיים תעלה.

כאלכוהול סוכר עם שלושה פחמנים, גליצרול הוא מרכיב הזנה חלופי שימושי לדגים חקלאיים וחיות אדמה. למרות שרוב המחקרים התמקדו בביצועים הזואוטכניים של גליצרול, מעטים בדקו את הניצול המטבולי שלו. ניסויי צמיחה נערכו במינים רלוונטיים של חקלאות ימית. גליצרול שימש גם בפרות חולבות.

בניסוי גידול דגים, רמות הגליצרול בדם לא היו שונות משמעותית בין דיאטות. רמות הגלוקוז והגליצרול הגיבו גם לתזמון שלאחר הארוחה. כמה שעות לאחר ארוחה, גליצרול בפלזמה היה גבוה מזה של 24 שעות. לעומת זאת, רמות הגליקוגן בכבד לא השתנו ללא קשר לזמן הדגימה.

השפעות על ביוסינתזה של כולסטרול

דיאטה דלת פחמימות (KD) מעוררת עלייה עקבית ב-HDL והפחתת LDL. בנוסף, תזונה נטולת פחמימות מורידה את רמות הגלוקוז בדם ומעכבת ביוסינתזה של כולסטרול. שתי ההשפעות הללו חשובות לשמירה על בריאות הלב. עם זאת, ישנם כמה הבדלים חשובים בין דיאטה עתירת שומן לדיאטה דלת פחמימות.

מה היה לנו עד עכשיו?